czy sprawdzanie wartości mapsensora odbywa się zawsze/tylko na benzynie - zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas testu (1500obr po czym gaz do dechy)? Podejrzewam, że to zależy od tego czy korzystamy z czujnika "samochodowego" (wówczas zapewne sprawdzamy te wartości na pb) czy też z zamontowanego dla gazu (np. PS-01 - w takim przypadku na lpg).
Najlepiej zawsze na benzynie. Teoretycznie można też na LPG, ale właśnie nie wiemy tego, czy pomiar podciśnienia jest poprawnie skonfigurowany i w ekstremalnych warunkach może to uniemożliwić jazdę na gazie. Dlatego pewniej i bezpieczniej jest wykonywać testowy pomiar MAP-a na benzynie. Nie ma znaczenia, czy czujnik zewnętrzny, czy czujnik "silnikowy". Jeżeli jest to czujnik o znanej charakterystyce (tak jak np. PS-01) to wystarczy wpisać znane parametry i pominąć sprawdzanie, aczkolwiek warto to sprawdzić, niewiele czasu zajmuje, a ma się pewność, że wskazania są poprawne o czym decyduje właściwe podpięcie elektryczne i hydrauliczne (np. ktoś może użyć wężyka od kolektora z miękkiej gumy, odkształcający się pod wpływem podciśnienia i wyniki będą zafałszowane podczas pracy na gazie).
Czy w przypadku, gdy korzystamy z programu, wystarczy podać prawidłowe dla danego wtryskiwacza parametry w danych o wtryskiwaczu (prąd podtrzymania, czas maksymalnego prądu itp)?
Czy w takiej sytuacji nie będzie już konieczności dekodowania programu i wykonywania w nim modyfikacji?
Korzystając z mojego programu wystarczy wprowadzić poprawne parametry zastosowanego wtryskiwacz i nie ma wówczas potrzeby dodatkowego dekodowania i edycji pliku konfiguracyjnego. Dane wprowadzone do mojego programu podczas połączenia ze sterownikiem, będą w nim automatycznie zapisane. Dla przypomnienia przy okazji: dane wprowadzone w każdym okienku edycyjnym trzeba potwierdzić ENTER-em w celu zapisania do sterownika (za pewnymi wyjątkami, ale lepiej trzymać się tej reguły zawsze, tam gdzie jest potrzeba wpisywania danych ręcznie).
suwak mieszanki
Suwak mieszanki zawsze będzie zmieniał swoją pozycję, chyba, że akurat uda się trafić w punkt, czyli idealnie w zero odchyłki czasów pb na Benzynie i na Gazie. Jednak przycisk Zatwierdź będzie się pojawiał zawsze, za każdym razem. Program nie wykrywa, czy mapki się pokrywają, decyzja o Zatwierdzeniu należy do użytkownika. Jeżeli po zebraniu danych wymagane pole w Tabeli B+G zapełni się w większości obszaru, to w takim przypadku suwak przy dobrze wyregulowanej mapie K ustawi się na wartości 1,0 +/- 0,01 (na szybkiego +/-0,2) Wówczas nie ma potrzeby zatwierdzania nowej mapy.
Weryfikację (jazdę weryfikacyjną na gazie) wykonuje się po zatwierdzeniu suwaka, o ile jego wartość odbiegała mocniej od optymalnego zakresu. Po tym, jeżeli dane zostaną zebrane w wystarczającej ilości w podstawowym zakresie obr. i obciążenia, suwak powinien być już w optymalnym zakresie, jeśli jednak nie jest, to trzeba go Zatwierdzić i samemu podjąć decyzję o kolejnej jeździe weryfikacyjnej na gazie. Jeśli suwak po poprzedniej weryfikacji był przykładowo na 1,03 i został zatwierdzony, to raczej można już na tym zakończyć. Jeżeli suwak był mocniej odchylony, to warto sprawdzić skład mieszanki kolejny raz. Na ogół, przy sprawnej instalacji i poprawnym montażu (oraz sprawnym samochodzie) wystarczy jedna jazda na Benzynie, potem na Gazie, i jedna weryfikacyjna, chyba, że pierwsza jazda na gazie dała w efekcie poprawny skład mieszanki (suwak 1,0 +/-0,01) to już wtedy można zakończyć. Kończymy strojenie poprzez uzyskanie z jazdy weryfikacyjnej ustawienie suwaka na ok. 1,0 +/- 0,01(0,02). Program samoczynnie nie zakończy tego procesu, tylko zależy to od użytkownika.
Jeżeli nie udało się osiągnąć składu mieszanki w optymalnym ustawieniu suwaka, to znaczy, że albo źle zostały zbierane mapki (w niewystarczającym stopniu w wymaganym/ustawionym zakresie obr. i obc.), albo źle działa instalacja lub samochód na benzynie.
Czasem może też być tak, że jakiś pojazd ma bardzo specyficzną strategię sterowania zasilaniem paliwem i wówczas trzeba dopracować mapę K i ustawienia ręcznie wg wskazań korekt paliwowych oraz z pomiarem AFR.
1) W przypadku jeśli nie chcemy dokonywać autokalibracji, a jedynie sprawdzić czy też "doskonalić" mapę, czy można po prostu przejść do zakładki "Tabela B + G" i najpierw nazbierać punkty mapy benzynowej lub nawet od razu przełączyć auto na gaz i zbierać punkt mapy gazowej? Czy w tym drugim przypadku mapa benzynowa wgra się... No właśnie czy się w ogóle wgra i skąd?
Czy sterownik Landi zapisuje zebraną mapę benzynową i ją blokuje jako "wzorzec"? Być może piszę jakieś niedorzeczności ale po prostu nie wiem co dzieje się z tą mapą (benzynową) po zakończeniu jazdy i zapisaniu mapy gazowej i czy ZAWSZE do celów regulacji należy rozpoczynać od zbierania mapy benzynowej.
Myślę, że ogólnie przed regulacją warto zrobić jakiś przebieg na benzynie, w celu regulacji mapy benzynowej w przypadku, gdyby się rozjechała na skutek rozregulowania się instalacji lpg (np. w związku z zabrudzeniem się wtryskiwaczy itd) i dopiero potem przeprowadzić na nowo autokalibrację itd. Jednak do celów edukacyjnych chciałbym zrozumieć ideę działania programu i sterownika Landi.
2) Czy po uzbieraniu punktów mapy gazowej można jeszcze pojeździć na benzynie, by ją doprecyzować?
Sterownik Omegas nie posiada możliwości zbierania mapek B czy G. To odbywa się tylko na poziomie mojego programu i służy do wizualizacji oraz wygenerowania optymalnej mapy K. Dane zebrane w sesji programu OmegasR są ważne tylko podczas tej sesji. Zamknięcie programu i ponowne otwarcie spowoduje utratę zebranych mapek, poza mapką Benzynową, którą można załadować do programu przyciskiem "Wczytaj B" na zakładce Tabela B+G. W celu poprawnie wykonanej regulacji należy zawsze zachować kolejność działań i paliw podczas zbierania mapek. Wpierw autokalibracja, potem jazda na B, potem G. W czasie zbierania mapki G, można przełączyć na Benzynę w celu dozbierania brakujących obszarów, jednak nie należy dokonywać tego zbyt często ani na zbyt krótkie odcinki czasu, czyli nie krócej niż
co kilkanaście sekund i nie krócej niż
na kilkanaście sekund. Trzeba pozwolić na ustabilizowanie pracy silnika/wtryskiwaczy po zmianie na inne paliwo.
Jeżeli instalacja była już wcześniej regulowana za pomocą OmegasR w trybie autokalibracji nr 3 lub 5 (aktualnie zalecam tylko nr 5), to można pominąć autokalibrację i wykonać jazdę najpierw na B i potem na G. Jazda tylko na G nie da nic, dlatego, że nie ma odniesienia do pracy na Benzynie.
Mapki B i G muszą być zbierane bezpośrednio jedna po drugiej w tych samych warunkach pogodowych i przynajmniej podobnych drogowych. Czas jazdy łącznie na obydwu paliwach nie powinien być zbyt długi, do około 1 godziny dla mniej wprawnych.
Przed regulacją warto zrobić jazdę na benzynie, najlepiej skasować korekty paliwowe i pojeździć przez kilka dni na benzynie w różnych warunkach drogowych przy różnych obciążeniach i obrotach. Około 50-100km powinno wystarczyć, zależy od tego jak szybko korekty paliwowe mają tendencję do powrotu do właściwych wartości na benzynie.