INSTRUKCJA OBSŁUGI PROGRAMU
-
- Administrator
- Posty: 342
- Rejestracja: sobota 16 gru 2017, 17:18
- Lokalizacja: Mielec
- A car: Skoda Fabia II
- LPG ECU: TECH 324 OBD
- Injectors: Dragon Silver
- Nozzles: 2.2
- Engine volume: 1400
- Horse power: 86
- Engine code: CGGB
- Production date: 2013
INSTRUKCJA OBSŁUGI PROGRAMU
Instrukcja obsługi programu:
Aktualizacja 28.09.2019:
Instrukcja programu Omegas Reader - wersja 1.11.pdf
Руководство по программе Omegas Reader:
русская версия 11.02.2020г:
руководство Omegas Reader - версия 1.11.pdf
Примечание:
Русская версия была сделана по просьбе нескольких носителей языка (из России, Украины, Болгарии и других стран).
Русская версия руководства переведена через портал DeepL. Из-за плохого знания русского языка в руководстве могут иметь место стилистические и лингвистические ошибки, а также неправильные описания параметров.
Я приложил все возможные усилия, чтобы перевести текст руководства добросовестно, но все равно его необходимо исправить. Если вы заметили какие-либо ошибки, пожалуйста, пришлите мне информацию для исправления руководства.
Спасибо за использование моей программы и я желаю Вам всегда успешной настройки Вашей газовой установки.
Aktualizacja 28.09.2019:
Instrukcja programu Omegas Reader - wersja 1.11.pdf
Руководство по программе Omegas Reader:
русская версия 11.02.2020г:
руководство Omegas Reader - версия 1.11.pdf
Примечание:
Русская версия была сделана по просьбе нескольких носителей языка (из России, Украины, Болгарии и других стран).
Русская версия руководства переведена через портал DeepL. Из-за плохого знания русского языка в руководстве могут иметь место стилистические и лингвистические ошибки, а также неправильные описания параметров.
Я приложил все возможные усилия, чтобы перевести текст руководства добросовестно, но все равно его необходимо исправить. Если вы заметили какие-либо ошибки, пожалуйста, пришлите мне информацию для исправления руководства.
Спасибо за использование моей программы и я желаю Вам всегда успешной настройки Вашей газовой установки.
-
- Posty: 17
- Rejestracja: poniedziałek 18 gru 2017, 10:03
- Lokalizacja: Allenstein
- A car: Skoda Octavia II
- LPG ECU: Omegas OBD
- Injectors: Barracuda
- Nozzles: 2.4
- Engine volume: 1595
- Horse power: 102
- Engine code: BSE
- Production date: 2012
Re: Instrukcja programu
Pytanko do tabeli B+G po autokalibracji , czy pole nie odhaczone 1500-3600 będzie zbierać dane samoczynnie w tym zakresie czy trzeba to zaznaczyć ? . Ewentualnie czy ta opcja wskoczy sama i samo się zaznaczy ? , to samo do Zakres Load zbierania map .
-
- Administrator
- Posty: 342
- Rejestracja: sobota 16 gru 2017, 17:18
- Lokalizacja: Mielec
- A car: Skoda Fabia II
- LPG ECU: TECH 324 OBD
- Injectors: Dragon Silver
- Nozzles: 2.2
- Engine volume: 1400
- Horse power: 86
- Engine code: CGGB
- Production date: 2013
Re: Instrukcja programu
Odhaczone będzie zbierac w tych zakresach obrotów i obciążeń, i będzie to w zakresach jak jest w polach wyboru. Sam "ptaszek" służy przywróceniu wartości domyłsnych w polach wyboru. Może ale nie musi być zaznaczony, a samoczynnie się nie zaznaczy.
Zakres zbierania mapek ustala się poprzez wybór odpowiednich pól.
Zakres domyslny 1500-3600 (będzie w nast. wersji 3300 lub 3000) jest ustalony doświadczalnie, natomiast w przypadku silniów o dużej mocy, gdzie jest problem osiągnięcia dużych obciążeń przy obrotach w tym zakresie można ustawić szerszy zakres np. do 3600 lub maksymalnie 3900 obr. Większe zakresy obrotów są bez sensu, gdyż wchodzi się w strefę OL, za wyjątkiem silników z sondą szerokopasmową.
Zakres Load jest zdecydowanie wymagany 60-80% i nie należy tego zmieniać. Odpowiada on podciśnieniu ok. 75-90 kPa.
-
- Posty: 4
- Rejestracja: niedziela 31 gru 2017, 12:01
- Lokalizacja: Krapkowice
- A car: BMW E46
- LPG ECU: Landi Renzo Omegas
- Injectors: AC W03
- Nozzles: 2,9mm
- Engine volume: 2499 cm3
- Horse power: 192KM
- Engine code: M54B25
- Production date: 2000
Re: Instrukcja programu
brawa za poradnik masz nerwy i umiesz prosto zobrazować skomplikowane sytuacje, a propo obciążeń, da się osiągnąć duże obciążenia przy wysokich obrotach mając dużą pojemność ale z doświadczenia powiem że jest to karkołomne i może szarpnąć po kieszeni przy spotkaniu z smerfami, ponadto słuchać mi sie Pawła bo wie co gada
-
- Posty: 20
- Rejestracja: niedziela 24 gru 2017, 23:04
- Lokalizacja: Polska
- A car: Skoda
- LPG ECU: Landi Renzo
- Injectors: Med
- Engine volume: 1600
- Horse power: 102
- Production date: 2011
Re: Instrukcja programu
Mam pytanie, czy sprawdzanie wartości mapsensora odbywa się zawsze/tylko na benzynie - zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas testu (1500obr po czym gaz do dechy)? Podejrzewam, że to zależy od tego czy korzystamy z czujnika "samochodowego" (wówczas zapewne sprawdzamy te wartości na pb) czy też z zamontowanego dla gazu (np. PS-01 - w takim przypadku na lpg).
Chciałbym się upewnić, proszę o wytłumaczenie tej kwestii.
Kolejna kwestia.
Z tego co wyczytałem, w momencie przejścia na inne wtryskiwacze (np. Barracudy), należy zmodyfikować program poprzez wpisanie w nim innych wartości liczbowych dla odpowiednich komend. Czy w przypadku, gdy korzystamy z Twojego programu Pawle, wystarczy podać prawidłowe dla danego wtryskiwacza parametry w danych o wtryskiwaczu (prąd podtrzymania, czas maksymalnego prądu itp)?
Czy w takiej sytuacji nie będzie już konieczności dekodowania programu i wykonywania w nim modyfikacji?
Kolejne pytania.
Chodzi mi o suwak mieszanki. W momencie zakończenia jazdy w celu ustalenia mapy wtrysków (załóżmy, że nie ma na suwaku odchyłki większej niż 0,01), należy zatwierdzić mapę. Następnie program wyświetla pytania czy skasować mapę (rozumiem, że wcześniejszą) - klikamy Tak, a następnie również potwierdzamy chęć zamiany map. Czy w tym momencie nasza aktualna mapa jest już zapisana w sterowniku? Czy należy wykonać weryfikację (do której przekierowuje nas program) jeśli wskazania suwaka nie odbiegają od 0.01?
Nie wiem czy dobrze pamiętam z ustawiania mapy na drodze, ale po zebraniu mapy gazowej kliknąłem o jej zatwierdzenie (2x), po czym ją zweryfikowałem. Z tego co pamiętam, po weryfikacji ponownie wyświetlił się komunikat o zapisanie mapy więc ją zapisałem. I historia zaczęła się od początku
Podsumowując,
1) Czy jeśli po zebraniu mapy gazowej, jeśli suwak nie będzie odbiegał od 0.01 można zatwierdzić zapis mapy (z wykasowaniem poprzedniej) i można zamknąć program (lub przejść do innej zakładki w celu podglądu), nie wykonując już weryfikacji czy też należy zawsze wykonać weryfikację, sprawdzić ponownie suwak i jeśli jest ok to wówczas? No właśnie. Znowu podmienić mapę czy po prostu zamknąć program.
Czy program w pewnym momencie przestanie już "zawracanie" do weryfikacji czy też należy - po stwierdzeniu poprawności wykonania weryfikacji (suwak z odchyłką max. 0,01) - zawsze samodzielnie zamknąć program lub przejść sobie do innej zakładki?
2) Czy w przypadku, gdy nie udaje się ustawić mapy gazowe tak, by suwak mieścił się w +/-0,01, program powoduje jakieś uwzględnienie tych ponadnormatywnych odchyłek i w trakcie weryfikacji są one uwzględniane?
Będę wdzięczny za wyjaśnienie.
I na koniec (póki co) jeszcze 2 pytania.
1) W przypadku jeśli nie chcemy dokonywać autokalibracji, a jedynie sprawdzić czy też "doskonalić" mapę, czy można po prostu przejść do zakładki "Tabela B + G" i najpierw nazbierać punkty mapy benzynowej lub nawet od razu przełączyć auto na gaz i zbierać punkt mapy gazowej? Czy w tym drugim przypadku mapa benzynowa wgra się... No właśnie czy się w ogóle wgra i skąd?
Czy sterownik Landi zapisuje zebraną mapę benzynową i ją blokuje jako "wzorzec"? Być może piszę jakieś niedorzeczności ale po prostu nie wiem co dzieje się z tą mapą (benzynową) po zakończeniu jazdy i zapisaniu mapy gazowej i czy ZAWSZE do celów regulacji należy rozpoczynać od zbierania mapy benzynowej.
Myślę, że ogólnie przed regulacją warto zrobić jakiś przebieg na benzynie, w celu regulacji mapy benzynowej w przypadku, gdyby się rozjechała na skutek rozregulowania się instalacji lpg (np. w związku z zabrudzeniem się wtryskiwaczy itd) i dopiero potem przeprowadzić na nowo autokalibrację itd. Jednak do celów edukacyjnych chciałbym zrozumieć ideę działania programu i sterownika Landi.
2) Czy po uzbieraniu punktów mapy gazowej można jeszcze pojeździć na benzynie, by ją doprecyzować?
Będę wdzięczny za wyjaśnienia.
Chciałbym się upewnić, proszę o wytłumaczenie tej kwestii.
Kolejna kwestia.
Z tego co wyczytałem, w momencie przejścia na inne wtryskiwacze (np. Barracudy), należy zmodyfikować program poprzez wpisanie w nim innych wartości liczbowych dla odpowiednich komend. Czy w przypadku, gdy korzystamy z Twojego programu Pawle, wystarczy podać prawidłowe dla danego wtryskiwacza parametry w danych o wtryskiwaczu (prąd podtrzymania, czas maksymalnego prądu itp)?
Czy w takiej sytuacji nie będzie już konieczności dekodowania programu i wykonywania w nim modyfikacji?
Kolejne pytania.
Chodzi mi o suwak mieszanki. W momencie zakończenia jazdy w celu ustalenia mapy wtrysków (załóżmy, że nie ma na suwaku odchyłki większej niż 0,01), należy zatwierdzić mapę. Następnie program wyświetla pytania czy skasować mapę (rozumiem, że wcześniejszą) - klikamy Tak, a następnie również potwierdzamy chęć zamiany map. Czy w tym momencie nasza aktualna mapa jest już zapisana w sterowniku? Czy należy wykonać weryfikację (do której przekierowuje nas program) jeśli wskazania suwaka nie odbiegają od 0.01?
Nie wiem czy dobrze pamiętam z ustawiania mapy na drodze, ale po zebraniu mapy gazowej kliknąłem o jej zatwierdzenie (2x), po czym ją zweryfikowałem. Z tego co pamiętam, po weryfikacji ponownie wyświetlił się komunikat o zapisanie mapy więc ją zapisałem. I historia zaczęła się od początku
Podsumowując,
1) Czy jeśli po zebraniu mapy gazowej, jeśli suwak nie będzie odbiegał od 0.01 można zatwierdzić zapis mapy (z wykasowaniem poprzedniej) i można zamknąć program (lub przejść do innej zakładki w celu podglądu), nie wykonując już weryfikacji czy też należy zawsze wykonać weryfikację, sprawdzić ponownie suwak i jeśli jest ok to wówczas? No właśnie. Znowu podmienić mapę czy po prostu zamknąć program.
Czy program w pewnym momencie przestanie już "zawracanie" do weryfikacji czy też należy - po stwierdzeniu poprawności wykonania weryfikacji (suwak z odchyłką max. 0,01) - zawsze samodzielnie zamknąć program lub przejść sobie do innej zakładki?
2) Czy w przypadku, gdy nie udaje się ustawić mapy gazowe tak, by suwak mieścił się w +/-0,01, program powoduje jakieś uwzględnienie tych ponadnormatywnych odchyłek i w trakcie weryfikacji są one uwzględniane?
Będę wdzięczny za wyjaśnienie.
I na koniec (póki co) jeszcze 2 pytania.
1) W przypadku jeśli nie chcemy dokonywać autokalibracji, a jedynie sprawdzić czy też "doskonalić" mapę, czy można po prostu przejść do zakładki "Tabela B + G" i najpierw nazbierać punkty mapy benzynowej lub nawet od razu przełączyć auto na gaz i zbierać punkt mapy gazowej? Czy w tym drugim przypadku mapa benzynowa wgra się... No właśnie czy się w ogóle wgra i skąd?
Czy sterownik Landi zapisuje zebraną mapę benzynową i ją blokuje jako "wzorzec"? Być może piszę jakieś niedorzeczności ale po prostu nie wiem co dzieje się z tą mapą (benzynową) po zakończeniu jazdy i zapisaniu mapy gazowej i czy ZAWSZE do celów regulacji należy rozpoczynać od zbierania mapy benzynowej.
Myślę, że ogólnie przed regulacją warto zrobić jakiś przebieg na benzynie, w celu regulacji mapy benzynowej w przypadku, gdyby się rozjechała na skutek rozregulowania się instalacji lpg (np. w związku z zabrudzeniem się wtryskiwaczy itd) i dopiero potem przeprowadzić na nowo autokalibrację itd. Jednak do celów edukacyjnych chciałbym zrozumieć ideę działania programu i sterownika Landi.
2) Czy po uzbieraniu punktów mapy gazowej można jeszcze pojeździć na benzynie, by ją doprecyzować?
Będę wdzięczny za wyjaśnienia.
-
- Administrator
- Posty: 342
- Rejestracja: sobota 16 gru 2017, 17:18
- Lokalizacja: Mielec
- A car: Skoda Fabia II
- LPG ECU: TECH 324 OBD
- Injectors: Dragon Silver
- Nozzles: 2.2
- Engine volume: 1400
- Horse power: 86
- Engine code: CGGB
- Production date: 2013
Re: Instrukcja programu
Szereg pytań będę musiał ogarnąć, odpowiem na wszystkie w ciągu tego tygodnia, chyba, że mnie coś zje, to trzeba będzie poczekac dłużej
P.S.
Jeżeli ktoś keidyś miał okazję grać w starą już grę Fallout i Fallout 2 (nie mylić z Fallout 3 i kolejne od Bethesdy), to pewnie kojarzy coś takiego jak Biblia Fallouta, zbiór pytań graczy do autorów gry o wyjaśnienie i rozszerzenie wielu wątków i spraw ukazanych w grze.
Właśnie mi się ta Biblia Fallouta na myśl nasunęła, pewnie będę musiał zrobić taką nowelkę odpowiadając na szereg pytań (co wcale nie jest dla mnie jakimś problemem, wręcz przeciwnie, tworzy się historia ).
P.S.
Jeżeli ktoś keidyś miał okazję grać w starą już grę Fallout i Fallout 2 (nie mylić z Fallout 3 i kolejne od Bethesdy), to pewnie kojarzy coś takiego jak Biblia Fallouta, zbiór pytań graczy do autorów gry o wyjaśnienie i rozszerzenie wielu wątków i spraw ukazanych w grze.
Właśnie mi się ta Biblia Fallouta na myśl nasunęła, pewnie będę musiał zrobić taką nowelkę odpowiadając na szereg pytań (co wcale nie jest dla mnie jakimś problemem, wręcz przeciwnie, tworzy się historia ).
-
- Posty: 20
- Rejestracja: niedziela 24 gru 2017, 23:04
- Lokalizacja: Polska
- A car: Skoda
- LPG ECU: Landi Renzo
- Injectors: Med
- Engine volume: 1600
- Horse power: 102
- Production date: 2011
Re: Instrukcja programu
Warto więc rozpocząć tworzyć Biblię Cubika, coś w rodzaju instrukcji na kształt "książecki" (np. w formie pdf), zawierającej najważniejsze zagadnienia dotyczące sposobu pracy z Twoim programem. Oczywiście mamy też program Omegasa ale ten Twój zaczyna odchodzić od oryginału, np. pod względem sposobu strojenia instalacji.
Swoją drogą na dłuższą metę to praca na sterowniku Landi Renzo będzie Ciebie kneblowała. Dobrze byłoby, gdybyś wszedł w "kooperację" z jakimiś elektronikami w celu utworzenia zupełnie nowego sterownika. Mamy w Polsce Staga, też zapewne kiedyś zaczynali od początku. Zresztą ja sądzę, że z budową elektroniki sterownika nie byłoby kłopotu. Kłopotem byłoby ogarnięcie całej tej maszyny zwanej reklamą, obsługą gwarancyjną, współpracą z warsztatami itd itp.
Mam już dla Ciebie Noworoczne życzenia: życzę Ci abyś ożywił własny sterownik.
Swoją drogą na dłuższą metę to praca na sterowniku Landi Renzo będzie Ciebie kneblowała. Dobrze byłoby, gdybyś wszedł w "kooperację" z jakimiś elektronikami w celu utworzenia zupełnie nowego sterownika. Mamy w Polsce Staga, też zapewne kiedyś zaczynali od początku. Zresztą ja sądzę, że z budową elektroniki sterownika nie byłoby kłopotu. Kłopotem byłoby ogarnięcie całej tej maszyny zwanej reklamą, obsługą gwarancyjną, współpracą z warsztatami itd itp.
Mam już dla Ciebie Noworoczne życzenia: życzę Ci abyś ożywił własny sterownik.
-
- Administrator
- Posty: 342
- Rejestracja: sobota 16 gru 2017, 17:18
- Lokalizacja: Mielec
- A car: Skoda Fabia II
- LPG ECU: TECH 324 OBD
- Injectors: Dragon Silver
- Nozzles: 2.2
- Engine volume: 1400
- Horse power: 86
- Engine code: CGGB
- Production date: 2013
Re: Instrukcja programu
Najlepiej zawsze na benzynie. Teoretycznie można też na LPG, ale właśnie nie wiemy tego, czy pomiar podciśnienia jest poprawnie skonfigurowany i w ekstremalnych warunkach może to uniemożliwić jazdę na gazie. Dlatego pewniej i bezpieczniej jest wykonywać testowy pomiar MAP-a na benzynie. Nie ma znaczenia, czy czujnik zewnętrzny, czy czujnik "silnikowy". Jeżeli jest to czujnik o znanej charakterystyce (tak jak np. PS-01) to wystarczy wpisać znane parametry i pominąć sprawdzanie, aczkolwiek warto to sprawdzić, niewiele czasu zajmuje, a ma się pewność, że wskazania są poprawne o czym decyduje właściwe podpięcie elektryczne i hydrauliczne (np. ktoś może użyć wężyka od kolektora z miękkiej gumy, odkształcający się pod wpływem podciśnienia i wyniki będą zafałszowane podczas pracy na gazie).czy sprawdzanie wartości mapsensora odbywa się zawsze/tylko na benzynie - zarówno podczas pracy silnika na biegu jałowym jak i podczas testu (1500obr po czym gaz do dechy)? Podejrzewam, że to zależy od tego czy korzystamy z czujnika "samochodowego" (wówczas zapewne sprawdzamy te wartości na pb) czy też z zamontowanego dla gazu (np. PS-01 - w takim przypadku na lpg).
Korzystając z mojego programu wystarczy wprowadzić poprawne parametry zastosowanego wtryskiwacz i nie ma wówczas potrzeby dodatkowego dekodowania i edycji pliku konfiguracyjnego. Dane wprowadzone do mojego programu podczas połączenia ze sterownikiem, będą w nim automatycznie zapisane. Dla przypomnienia przy okazji: dane wprowadzone w każdym okienku edycyjnym trzeba potwierdzić ENTER-em w celu zapisania do sterownika (za pewnymi wyjątkami, ale lepiej trzymać się tej reguły zawsze, tam gdzie jest potrzeba wpisywania danych ręcznie).Czy w przypadku, gdy korzystamy z programu, wystarczy podać prawidłowe dla danego wtryskiwacza parametry w danych o wtryskiwaczu (prąd podtrzymania, czas maksymalnego prądu itp)?
Czy w takiej sytuacji nie będzie już konieczności dekodowania programu i wykonywania w nim modyfikacji?
Suwak mieszanki zawsze będzie zmieniał swoją pozycję, chyba, że akurat uda się trafić w punkt, czyli idealnie w zero odchyłki czasów pb na Benzynie i na Gazie. Jednak przycisk Zatwierdź będzie się pojawiał zawsze, za każdym razem. Program nie wykrywa, czy mapki się pokrywają, decyzja o Zatwierdzeniu należy do użytkownika. Jeżeli po zebraniu danych wymagane pole w Tabeli B+G zapełni się w większości obszaru, to w takim przypadku suwak przy dobrze wyregulowanej mapie K ustawi się na wartości 1,0 +/- 0,01 (na szybkiego +/-0,2) Wówczas nie ma potrzeby zatwierdzania nowej mapy.suwak mieszanki
Weryfikację (jazdę weryfikacyjną na gazie) wykonuje się po zatwierdzeniu suwaka, o ile jego wartość odbiegała mocniej od optymalnego zakresu. Po tym, jeżeli dane zostaną zebrane w wystarczającej ilości w podstawowym zakresie obr. i obciążenia, suwak powinien być już w optymalnym zakresie, jeśli jednak nie jest, to trzeba go Zatwierdzić i samemu podjąć decyzję o kolejnej jeździe weryfikacyjnej na gazie. Jeśli suwak po poprzedniej weryfikacji był przykładowo na 1,03 i został zatwierdzony, to raczej można już na tym zakończyć. Jeżeli suwak był mocniej odchylony, to warto sprawdzić skład mieszanki kolejny raz. Na ogół, przy sprawnej instalacji i poprawnym montażu (oraz sprawnym samochodzie) wystarczy jedna jazda na Benzynie, potem na Gazie, i jedna weryfikacyjna, chyba, że pierwsza jazda na gazie dała w efekcie poprawny skład mieszanki (suwak 1,0 +/-0,01) to już wtedy można zakończyć. Kończymy strojenie poprzez uzyskanie z jazdy weryfikacyjnej ustawienie suwaka na ok. 1,0 +/- 0,01(0,02). Program samoczynnie nie zakończy tego procesu, tylko zależy to od użytkownika.
Jeżeli nie udało się osiągnąć składu mieszanki w optymalnym ustawieniu suwaka, to znaczy, że albo źle zostały zbierane mapki (w niewystarczającym stopniu w wymaganym/ustawionym zakresie obr. i obc.), albo źle działa instalacja lub samochód na benzynie.
Czasem może też być tak, że jakiś pojazd ma bardzo specyficzną strategię sterowania zasilaniem paliwem i wówczas trzeba dopracować mapę K i ustawienia ręcznie wg wskazań korekt paliwowych oraz z pomiarem AFR.
Sterownik Omegas nie posiada możliwości zbierania mapek B czy G. To odbywa się tylko na poziomie mojego programu i służy do wizualizacji oraz wygenerowania optymalnej mapy K. Dane zebrane w sesji programu OmegasR są ważne tylko podczas tej sesji. Zamknięcie programu i ponowne otwarcie spowoduje utratę zebranych mapek, poza mapką Benzynową, którą można załadować do programu przyciskiem "Wczytaj B" na zakładce Tabela B+G. W celu poprawnie wykonanej regulacji należy zawsze zachować kolejność działań i paliw podczas zbierania mapek. Wpierw autokalibracja, potem jazda na B, potem G. W czasie zbierania mapki G, można przełączyć na Benzynę w celu dozbierania brakujących obszarów, jednak nie należy dokonywać tego zbyt często ani na zbyt krótkie odcinki czasu, czyli nie krócej niż co kilkanaście sekund i nie krócej niż na kilkanaście sekund. Trzeba pozwolić na ustabilizowanie pracy silnika/wtryskiwaczy po zmianie na inne paliwo.1) W przypadku jeśli nie chcemy dokonywać autokalibracji, a jedynie sprawdzić czy też "doskonalić" mapę, czy można po prostu przejść do zakładki "Tabela B + G" i najpierw nazbierać punkty mapy benzynowej lub nawet od razu przełączyć auto na gaz i zbierać punkt mapy gazowej? Czy w tym drugim przypadku mapa benzynowa wgra się... No właśnie czy się w ogóle wgra i skąd?
Czy sterownik Landi zapisuje zebraną mapę benzynową i ją blokuje jako "wzorzec"? Być może piszę jakieś niedorzeczności ale po prostu nie wiem co dzieje się z tą mapą (benzynową) po zakończeniu jazdy i zapisaniu mapy gazowej i czy ZAWSZE do celów regulacji należy rozpoczynać od zbierania mapy benzynowej.
Myślę, że ogólnie przed regulacją warto zrobić jakiś przebieg na benzynie, w celu regulacji mapy benzynowej w przypadku, gdyby się rozjechała na skutek rozregulowania się instalacji lpg (np. w związku z zabrudzeniem się wtryskiwaczy itd) i dopiero potem przeprowadzić na nowo autokalibrację itd. Jednak do celów edukacyjnych chciałbym zrozumieć ideę działania programu i sterownika Landi.
2) Czy po uzbieraniu punktów mapy gazowej można jeszcze pojeździć na benzynie, by ją doprecyzować?
Jeżeli instalacja była już wcześniej regulowana za pomocą OmegasR w trybie autokalibracji nr 3 lub 5 (aktualnie zalecam tylko nr 5), to można pominąć autokalibrację i wykonać jazdę najpierw na B i potem na G. Jazda tylko na G nie da nic, dlatego, że nie ma odniesienia do pracy na Benzynie.
Mapki B i G muszą być zbierane bezpośrednio jedna po drugiej w tych samych warunkach pogodowych i przynajmniej podobnych drogowych. Czas jazdy łącznie na obydwu paliwach nie powinien być zbyt długi, do około 1 godziny dla mniej wprawnych.
Przed regulacją warto zrobić jazdę na benzynie, najlepiej skasować korekty paliwowe i pojeździć przez kilka dni na benzynie w różnych warunkach drogowych przy różnych obciążeniach i obrotach. Około 50-100km powinno wystarczyć, zależy od tego jak szybko korekty paliwowe mają tendencję do powrotu do właściwych wartości na benzynie.
-
- Posty: 20
- Rejestracja: niedziela 24 gru 2017, 23:04
- Lokalizacja: Polska
- A car: Skoda
- LPG ECU: Landi Renzo
- Injectors: Med
- Engine volume: 1600
- Horse power: 102
- Production date: 2011
Re: Instrukcja programu
Dziękuję za wytłumaczenie.
No cóż, mam kolejne pytania, tak to już jest...
1) A w jakim celu stosuje się blokowanie map? Do czego to może się przydać w praktyce?
2) Czy można wpisać współczynnik wzmacniający K wyższy od 1 pomimo, że autokalibracja przeszła pomyślnie przy K=1?
Co zmienia ten współczynnik i na co wpływa?
Mam taką wątpliwość - czy jego podniesienie do wartości 1,5 z wartości 1, w przypadku gdy uda się poprawnie ustawić mapę zarówno w jednym jak i drugim przypadku, ma jakiekolwiek znaczenie? Kompletnie nie rozumiem działania tego współczynnika w tym programie. Ostatecznie strojenie polega pewnie na ustaleniu takich "relacji" czasu wtrysku gazu w stosunku do czasu wtrysku benzyny, by przy danym obciążeniu silnika uzyskać taką samą podaż kaloryczną mieszanki paliwowej.
Czy współczynnik K to po prostu zwykły mnożnik stosowany by "wizualnie" zmieścić się na mapie K w zakresie liczbowym do ok. 200?
Czy on jest w stanie wpłynąć na lepsze ustawienie mapy w przypadku np. wtryskiwaczy o zbyt małej średnicy dyszy?
Czy generalnie najlepiej jest, gdy współczynnik K ma wartość 1?
No cóż, mam kolejne pytania, tak to już jest...
1) A w jakim celu stosuje się blokowanie map? Do czego to może się przydać w praktyce?
2) Czy można wpisać współczynnik wzmacniający K wyższy od 1 pomimo, że autokalibracja przeszła pomyślnie przy K=1?
Co zmienia ten współczynnik i na co wpływa?
Mam taką wątpliwość - czy jego podniesienie do wartości 1,5 z wartości 1, w przypadku gdy uda się poprawnie ustawić mapę zarówno w jednym jak i drugim przypadku, ma jakiekolwiek znaczenie? Kompletnie nie rozumiem działania tego współczynnika w tym programie. Ostatecznie strojenie polega pewnie na ustaleniu takich "relacji" czasu wtrysku gazu w stosunku do czasu wtrysku benzyny, by przy danym obciążeniu silnika uzyskać taką samą podaż kaloryczną mieszanki paliwowej.
Czy współczynnik K to po prostu zwykły mnożnik stosowany by "wizualnie" zmieścić się na mapie K w zakresie liczbowym do ok. 200?
Czy on jest w stanie wpłynąć na lepsze ustawienie mapy w przypadku np. wtryskiwaczy o zbyt małej średnicy dyszy?
Czy generalnie najlepiej jest, gdy współczynnik K ma wartość 1?
-
- Administrator
- Posty: 342
- Rejestracja: sobota 16 gru 2017, 17:18
- Lokalizacja: Mielec
- A car: Skoda Fabia II
- LPG ECU: TECH 324 OBD
- Injectors: Dragon Silver
- Nozzles: 2.2
- Engine volume: 1400
- Horse power: 86
- Engine code: CGGB
- Production date: 2013
Re: Instrukcja programu
Blokowanie map służy tylko do zablokowania przypadkowego lub nieprzemyślanego skasowania zebranych mapek. Dla uważnego użytkownika równie dobrze mogłaby taka opcja nie istnieć.
Współczynnik wzmacniający docelowo zostanie ukryty, jako parametr wewnętrzny programu na potrzeby tylko autokalibracji. Aktualnie jest on udostępniony z uwagi na to, aby można było przeprowadzić autokalibrację w przypadku, gdy silnik ma tendencję do zgaśnięcia po pierwszym przełączeniu na gaz. Wówczas należy postępować tak jak opisałem w instrukcji. Od ostatniej wersji ulepszyłem algorytm autokalibracji w taki sposób, aby program samoczynnie możliwie szybko reagował na spadek obrotów podczas pierwszego przełączenia na gaz i tym samym zapobiegał zgaśnięciu silnika. W chwili wykrycia spadku obrotów po przełączeniu na gaz, program przerzuca na benzynę, a jednocześnie zwiększa współczynnik K.
Współczynnik K jest mnożnikiem dla początkowego czasu wtrysku LPG, ustalanym podczas autokalibracji dla biegu jałowego. Na samym początku program na podstawie danych z pracy silnika na benzynie oraz z odczytu bieżącej temp. gazu i reduktora oraz podciśnienia kolektora "szacuje" pierwotną wartość K dla pracy na gazie. Jeżeli wydatek wtryskiwacza będzie mocno odbiegał do szacowanego, to wtedy może nastąpić zgaśnięcie silnika przy pierwszym przełączeniu. Zazwyczaj jest to niedoszacowanie wartości K i dawka jest zbyt uboga. Zwiększenie współczynnika K=1,5 zwiększa o około 1,5x dawkę gazu i dzięki temu zapewniona jest ilość paliwa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika.
Po zakończeniu autokalibracji ten współczynnik K nie ma żadnego znaczenia. Jest on ważny tylko w czasie procesu autokalibracji.
W przypadku, gdy wtryskiwacze gazu będą zbyt wydajne, wówczas należałoby zmniejszyć współczynnik K, ale taki przypadek zdarzył mi się bodajże 1x w czasie wszystkich testów, dawno temu, nie pamiętam co to było za auto ani jakie wtryskiwacze.
Jeżeli zdarzy się taki przypadek, to dopracuję ten algorytm.
Jeżeli K>=1,5 to oznacza za małą wydajność wtrysków podczas pracy na biegu jałowym. Należałoby wówczas zastosować większe dysze lub sprawdzić jakie jest ciśnienie reduktora (bez MAPa powinno być około 1,3-1,4 bara, a z pomiarem MAP należy patrzeć na Pdiff = 1,0 +/-0,05 bara). To są wartości wyjściowe ciśnień, i również mają one wpływ na czas wtrysku gazu. Jeżeli wspK = 1 i autokalibracja przejdzie, to jest to warunek mówiący bardzo ogólnie o poprawności doboru wielkości dysz (wydajności wtryskiwacza).
Współczynnik wzmacniający docelowo zostanie ukryty, jako parametr wewnętrzny programu na potrzeby tylko autokalibracji. Aktualnie jest on udostępniony z uwagi na to, aby można było przeprowadzić autokalibrację w przypadku, gdy silnik ma tendencję do zgaśnięcia po pierwszym przełączeniu na gaz. Wówczas należy postępować tak jak opisałem w instrukcji. Od ostatniej wersji ulepszyłem algorytm autokalibracji w taki sposób, aby program samoczynnie możliwie szybko reagował na spadek obrotów podczas pierwszego przełączenia na gaz i tym samym zapobiegał zgaśnięciu silnika. W chwili wykrycia spadku obrotów po przełączeniu na gaz, program przerzuca na benzynę, a jednocześnie zwiększa współczynnik K.
Współczynnik K jest mnożnikiem dla początkowego czasu wtrysku LPG, ustalanym podczas autokalibracji dla biegu jałowego. Na samym początku program na podstawie danych z pracy silnika na benzynie oraz z odczytu bieżącej temp. gazu i reduktora oraz podciśnienia kolektora "szacuje" pierwotną wartość K dla pracy na gazie. Jeżeli wydatek wtryskiwacza będzie mocno odbiegał do szacowanego, to wtedy może nastąpić zgaśnięcie silnika przy pierwszym przełączeniu. Zazwyczaj jest to niedoszacowanie wartości K i dawka jest zbyt uboga. Zwiększenie współczynnika K=1,5 zwiększa o około 1,5x dawkę gazu i dzięki temu zapewniona jest ilość paliwa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika.
Po zakończeniu autokalibracji ten współczynnik K nie ma żadnego znaczenia. Jest on ważny tylko w czasie procesu autokalibracji.
W przypadku, gdy wtryskiwacze gazu będą zbyt wydajne, wówczas należałoby zmniejszyć współczynnik K, ale taki przypadek zdarzył mi się bodajże 1x w czasie wszystkich testów, dawno temu, nie pamiętam co to było za auto ani jakie wtryskiwacze.
Jeżeli zdarzy się taki przypadek, to dopracuję ten algorytm.
Jeżeli K>=1,5 to oznacza za małą wydajność wtrysków podczas pracy na biegu jałowym. Należałoby wówczas zastosować większe dysze lub sprawdzić jakie jest ciśnienie reduktora (bez MAPa powinno być około 1,3-1,4 bara, a z pomiarem MAP należy patrzeć na Pdiff = 1,0 +/-0,05 bara). To są wartości wyjściowe ciśnień, i również mają one wpływ na czas wtrysku gazu. Jeżeli wspK = 1 i autokalibracja przejdzie, to jest to warunek mówiący bardzo ogólnie o poprawności doboru wielkości dysz (wydajności wtryskiwacza).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość